מהירות אתר
המדריך המלא לבדיקת מהירות אתר והמשמעויות שלה
תארו לכם שאתם נכנסים לעמוד מסוים באינטרנט ולוקח לו זמן רב יחסית להיטען. אולי על הנייר 8-10 שניות הן לא הרבה זמן מחוץ לאינטרנט אולם כאשר אנו גולשים ועוברים בין עמודים אנו מצפים שהעמודים ייטענו באופן כמעט מידי ו8-10 שניות יכולים להיחשב כנצח עבורנו, לגרום לנו לאבד את הסבלנות וללחוץ על כפתור ה"חזור" ולחפש אתר אינטרנט אחר שיספק לנו את התוצאה שרצינו, רק כזה שנטען מהר יותר. ובכן זו בדיוק הסיבה מדוע מהירות אתר אינטרנט הינה חשובה מאוד, לא רק עבור חוויית המשתמש ואחוז ההמרות באתר שלכם אלא גם עבור גוגל ומנוע החיפוש שלה שכן היא רוצה להציע ללקוחותיה אתרים בעלי חוויית משתמש ברמה הגבוהה ביותר עם תוכן איכותי, עדכני, אמין ומדויק לצרכים של אותם גולשים. אז בואו נצלול מעט יותר לעומק בנוגע למהירות אתר ונבחן את המשמעות שלה, כיצד נוכל לבדוק את מהירות האתר שלנו וכיצד נוכל לשפר את מהירות הטעינה והגלישה באתר שלנו.
אז מה הכוונה שיפור מהירות אתר?
מהרגע שאנו נכנסים לעמוד אינטרנט מסוים ועד הרגע שאנו יכולים לבצע אתו אינטראקציה (לגלול, ללחוץ על קישור או כפתור בתוך האתר או לעבור לעמוד אחר באתר) יש זמן טעינה מסוים. זמן זה מורכב מכל האלמנטים, הסקריפטים, תוספים, חלקות קוד, טקסטים, תמונות ועוד אלמנטים הנמצאים באותו עמוד והטעינה שלהם מהשרת אורכת זמן. כמובן שבהנחה ואתם משתמשים בקאש אז בפעם הבאה שתיכנסו לעמוד אינטרנט מסוים שכבר ביקרתם בו הוא עשוי להיטען הרבה יותר במהירות בהתחשב בקבצי הקאש שבדפדפן שלכם אולם בכל מקרה אחר זמן הטעינה יהיה בהתאם למשקל הקבצים באותו עמוד. כדי לשפר את מהירות הטעינה של האתר ובעצם מהירות הגלישה בו, יש לבצע פעולות שונות שיסייעו להפחית את עומס הטעינה של העמוד כמו למשל: כיווץ תמונות ששוקלות המון, הפחתת הבקשות מהשרת, מחיקת סקריפטים לא שימושיים או כאלה שמכבידים על הטעינה ועוד.
מדוע חשוב לשפר את מהירות האתר שלנו ועל מה או מי זה משפיע?
- חוויית משתמש – אולי אתם כבר מכירים את המונח חוויית משתמש, הוא תקף בכל תחומי החיים שלנו ובכל מוצר או שירות שאנו משתמשים בו. בכל הנוגע לאתר אינטרנט חוויית משתמש מתייחסת בעיקר לחוויית הגלישה והשימוש באתר מסוים. לדוגמה אם אפשר לבצע הזמנה דרך האתר – עד כמה זה פשוט, נוחה, מהיר ובטוח לעשות את זה? האם האתר מותאם לגלישה במובייל? האם האתר מאובטח? האם האתר נטען במהירות ושומר על שביעות רצון הגולשים? אז כמובן שמהירות האתר היא חלק מרכזי בחוויית המשתמש של הגולשים וכל שניה נוספת של טעינת האתר תשפיע על יותר אנשים שיאבדו סבלנות ויעזבו את האתר. מה זה אומר מבחינתכם? קראו את הסעיפים הבאים.
- המרות באתר – ככל שיותר גולשים עוזבים את האתר במהירות רבה יותר ומוותרים עליכם, הם עוברים למתחרים שלכם ואתם מפסידים המרות, לקוחות, מכירות, הכנסות (תקראו לזה איך שתרצו).
- קידום בגוגל – אז כמובן שפגיעה בחוויית המשתמש באתר שלכם תפגע בסופו של דבר גם במיקום האתר בגוגל. מהירות טעינה ארוכה גורמת לאחוז נטישה גבוה יותר ולפגיעה בפרמטרים רבים אחרים שפשוט גורמים לאתר לסגת במיקומים בגוגל.
העדכון של גוגל בנוגע למהירות טעינת אתר:
במאי 2020 גוגל שחררה לאוויר עדכון ליבה חשוב בנוגע לנתונים המשפיעים על חוויית הגולש בעמוד מסוים באינטרנט. בתוך אותם נתונים הנקראים page experience signals ישנו חלק הנקרא core web vitals הבנוי מ 3 אלמנטים המתייחסים למהירות הטעינה של האתר ויציבות עמוד אינטרנט מסוים בעת הטעינה שלו. העדכון עצמו החל לפעול בתחילת 2021 כאשר גוגל נתנה לעולם בערך כחצי שנה להתכונן ולבצע התאמות. כאמור זוהי הפעם הראשונה שאנו רואים התייחסות מפורטת וכתובה של גוגל לנושא מהירות הטעינה של האתר ומה היא מחשיבה בעיניה כחוויית משתמש טובה בכל הנוגע למהירות טעינה של אתר.
מהו google page speed וכיצד נוכל להיעזר בו?
Google Site Speed הוא כלי נהדר של גוגל שמאפשר לנו לבצע (בחינם) בדיקה של מהירות הטעינה של האתר שלנו. הכלי גם נותן לנו מידע על מדדים שונים המשפיעים על מהירות האתר שלנו וכך נדע מה צריך לשפר. כל שאתם צריכים לעשות הוא להיכנס לכלי בדיקת מהירות אתר של גוגל, להזין בו את כתובת הURL של האתר שלכם ולהמתין כמה שניות עד שגוגל תנתח את מהירות האתר שלכם ויופיעו בפניכם המדדים השונים.
כמה סעיפים מתוך בדיקת מהירות אתר אינטרנט לדוגמה:
- תמונות שאינן מוצגות בפורמטים עדכניים או מוצגות בפורמטים כבדים מדי.
- יש להימנע ממשאבים שחוסמים עיבוד.
- הגדרה נכונה של גודל התמונות באתר.
- כדאי להסיר CSS שלא בשימוש.
- כדאי להסיר JS שלא בשימוש.
- כדאי להקטין קבצי CSS.
שיפור מהירות אתר וורדפרס – כמה פעולות שיכולות לעזור:
מערכת ניהול התוכן של וורדפרס הנה המערכת הפופולרית ביותר לבנייה וניהול אתרים כיום ולכן נתייחס בטיפים הללו לשיפור מהירות אתר וורדפרס, אולם מרבית הטיפים תקפים בצורה זו או אחרת גם לאתרים הבנויים בטכניקות שונות או במערכות תוכן שונות.
צמצמו את הבקשות לשרת:
כדאי יהיה להתקין תוסף כמו W3 Total Cache או WP Rocket שיעזרו לנו להוסיף קאש לאתר שלנו או לחלק מהעמודים בו. כאשר עושים שימוש בקאש הגולש שיחזור לאתר יוכל ליהנות מטעינה מהירה יותר של העמוד שהוא כבר ביקר בו בהתבסס על השימוש בקאש. כמובן עמודים המתעדכנים לעתים קרובות כדאי להשאיר מחוץ לעמודי הקאש כדי שלא יציגו לגולש מידע ישן.
שימוש ב CDN:
השימוש ב CDN ( Content Delivery Network) הינו פופולרי מאוד בעיקר בקרב אתרים גדולים בינלאומיים שבהם קהל היעד של האתר מגיע ממדינות שונות. טכנולוגיה זה למעשה שומרת את התוכן של האתר בענן על מגוון שרתי ברחבי העולם ומספקת לגולש מהירות טעינה גבוהה יותר על ידי טעינת קבצי האתר משרת הנמצא קרוב יותר גיאוגרפית לגולש הקצה. ניתן להשתמש בספקים כמו SimpleCDN, קלאודפלייר, Fastly וכו'.
צמצום משקל תמונות:
טכניקה טובה נוספת היא לדחוס ולצמצם את המשקל של תמונות באתר שלכם. כידוע תמונות הן סוג תוכן התופס הרבה מאוד משקל בשרת שלכם ולוקח להן זמן להיטען, במיוחד באתרים מרובי תמונות. על כן דחיסת התמונות למשקל קטן יותר ו/או הקטנה שלהן לגודל קטן יותר תפחית משמעותית מהמשקל שלהן וממהירות הטעינה של האתר.
צמצמו את הבקשות לשרת:
באמצעות הקטנת קבצי JavaScript וקבצי CSS. אלה עשויים להאט את קצב הטעינה של האתר בשל בקשות מרובות לשרת.
האם יש הבדל בין מהירות אתר בדפדפן למהירות אתר במובייל?
לסיום נחלוק אתכם טיפ חשוב מאוד והוא שיש הבדל בין מהירות הטעינה של אתר בדפדפן למהירות הטעינה של האתר במובייל. כלומר, גם אם תסדרו את המדדים את מהירות הטעינה של האתר בדפדפן למשל ייתכן שדרך המובייל עדיין ייקח לגולש הרבה יותר זמן לטעון את עמודי האתר שלכם והוא יוכל לעזוב את האתר במהירות גם כן ולתרום למדדים השליליים השונים הפוגעים בעסק ובמיקום שלו בגוגל. לכן כאשר אתם עמלים על שיפור מהירות האתר שלכם ודאו שאתם או מי מטעמכם המבצע את העבודה – יבצע את השיפור גם למדדים הקשורים במובייל ובכלל במסכים שונים.
להיות לקוחות שלנו כבר ממחר
קראתם מספיק? אנחנו כאן נעשה הכל עבורך